anglia4u

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Jesteś TUTAJ :

Informacje Urzędy administracji państwowej Polskie urzędy Wymiana dowodu osobistego

Oni czekają na twoją pomoc

logo-dobropowracaStwardnienie rozsiane jest jedną z najpoważniejszych chorób neurologicznych, jak dotąd nie jest znana przyczyna powstawania tej choroby. Uważa się, że ma ona podłoże genetyczne i związana jest z funkcjami układu odpornościowego. Od 2009 roku na rzecz osób ze stwardnieniem rozsianym działa Fundacja 'Dobro powraca'.

Czytaj dalej …  

Wymiana dowodu osobistego

Email Drukuj

dowod-osobistyObywatele polscy przebywający na stałe poza granicami Polski mają prawo, a nie obowiązek, posiadania ważnego dowodu osobistego. Oznacza to, że osoba zamieszkała za granicą powinna posiadać przede wszystkim paszport, który poświadcza obywatelstwo polskie oraz tożsamość posiadacza, a także uprawnia do przekraczania granicy i pobytu za granicą.

W celu uzyskania nowego dowodu osobistego konieczne jest osobiste złożenie wniosku o wydanie tego dokumentu oraz osobisty jego odbiór. Tak więc jeśli przebywasz poza granicami Polski i utraciłeś polski dokument tożsamości (paszprt lub dowód osobisty) musisz zgłosić się do polskiej placówki dyplomatycznej w celu uzyskania paszportu tymczasowego, który umożliwi ci powrót do Polski. Załatwienie sprawy dotyczącej wymiany dowodu osobistego powinno nastąpić w ciągu miesiąca od daty wszczęcia postępowania. Nowy dowód osobisty będzie zatrzymany w organie, który go wydał do czasu odbioru przez wnioskodawcę - oznacza to, że dowód można odebrać podczas kolejnej wizyty w Polsce (nie jest konieczne stałe przebywanie w kraju w okresie oczekiwania na nowy dowód). Konsul nie jest upoważniony z mocy prawa do pośredniczenia w wydawaniu lub wymianie dowodu osobistego - wszystkie czynności związane z uzyskaniem nowego dowodu należy załatwiać osobiście w kraju.

Osoby ubiegające się o wydanie nowego dowodu osobistego w celu złożenia wniosku powinny zgłosić się do:

- właściwego ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały organu gminy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta);

- w razie braku zameldowania na pobyt stały - do organu gminy ostatniego miejsca pobytu stałego tej osoby;

- jeśli nie można ustalić właściwości miejscowej organu w sposób wskazany wyżej, dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy.

Ubiegając się o wydanie nowego dowodu osobistego należy przedłożyć następujące dokumenty:

- wypełniony i podpisany wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego;

- dwie aktualne i wyraźne fotografie (lewy półprofil, widoczne lewe ucho);

- odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński;

- odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku (osoby, które zawarły małżeństwo za granicą są zobowiązane do zarejestrowania małżeństwa w Polsce);

- na żądanie organu - poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeśli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.

Jeśli dane znajdujące się w dowodzie nie uległy zmianie, a w dokumentacji dowodowej znajdują się odpisy aktów stanu cywilnego wnioskodawcy, ponowne złożenie skróconych odpisów akt stanu cywilnego nie jest wymagane.

Polityka cookies

Serwis korzysta z plików cookie (tzw. ciasteczka). Więcej informacji  znajdziesz klikając w link Polityka cookies.

Najnowsze filmiki

NextPrevious

Polecamy

Reklama
Reklama
Jesteś TUTAJ: Informacje Urzędy administracji państwowej Polskie urzędy Wymiana dowodu osobistego