Menu
Jak złożyć wniosek o nadanie statusu osoby osiedlonej w UK

Jak złożyć wniosek o nadanie status…

Aby uzyskać status osoby osiedlonej...

Prawa przysługujące w ramach statusu osoby osiedlonej w UK

Prawa przysługujące w ramach status…

Jeśli Wielka Brytania wystąpi z Uni...

Status osoby osiedlonej w Wielkiej Brytanii

Status osoby osiedlonej w Wielkiej …

Nadal nie wiadomo kiedy Wielka Bryt...

Kody podatkowe w Wielkiej Brytanii - 2019/2020

Kody podatkowe w Wielkiej Brytanii …

Kody podatkowe stosowane w Wielkiej...

Progi podatkowe w UK - rok podatkowy 2019/2020

Progi podatkowe w UK - rok podatkow…

Now rok podatkowy w Wielkiej Brytan...

Od kwietnia 2019 wrosła płaca minimalna w UK - rok 2019/2020

Od kwietnia 2019 wrosła płaca minim…

W kwietniu 2019 roku wzrosło najniż...

Brexit – jak uzyskać międzynarodowe prawo jazdy

Brexit – jak uzyskać międzynarodowe…

Po opuszczeniu Unii Europejskiej pr...

Brexit a prawo jazdy

Brexit a prawo jazdy

Istnieje duże prawdopodobieństwo, ż...

Jak obniżyć wydatki na leki w Anglii

Jak obniżyć wydatki na leki w Angli…

Leki wszędzie są drogie, wielu chwa...

Co nas czeka po brexicie?

Co nas czeka po brexicie?

Londyn i Bruksela uzgodniły już, ja...

Dni wolne od pracy w 2018 i 2019 roku w Wielkiej Brytanii

Dni wolne od pracy w 2018 i 2019 ro…

Bank holidays (święta publiczne) oz...

Emerytura w UE

Emerytura w UE

Przepisy unijne i dwustronne u...

Prev Next
  1. Finanse
  2. Polska
  3. Wielka Brytania
  4. Kościół
  5. Sport
  6. Zdrowie
Polacy trzymają na lokatach ponad 250 mld zł

Polacy trzymają na l…

Rośnie zainteresowanie lokatami. Tylko w grud...

Prawie 3 mln Polaków ma problem ze spłatą pożyczek i kredytów

Prawie 3 mln Polaków…

W trzecim kwartale 2018 roku w bazach BIK ora...

Zacznij oszczędzać na przyszłą emeryturę

Zacznij oszczędzać n…

Polacy odkładają rocznie średnio 2,5 mld zł na eme...

Kredyty w najbliższych tygodniach nie powinny podrożeć

Kredyty w najbliższy…

Złoty w najbliższych tygodniach nie powi...

Spowolnienie czy recesja - co czeka Polskę

Spowolnienie czy rec…

Wciąż największym wyzwaniem dla Polski i ...

Zarobki nauczycieli w Polsce należą do najniższych w Europie

Zarobki nauczycieli …

Pod względem wysokości wynagrodzenia nauczycieli P...

Polka odebrała międzynarodową nagrodę z rąk Królowej Szwecji Sylwii

Polka odebrała międz…

Studentka pielęgniarstwa z Polski odebrała mi...

Likwidacja obowiązkowej matury z matematyki może mieć katastrofalne skutki

Likwidacja obowiązko…

Matematyka na pewno powinna pozostać na maturze, m...

Podwyżka abonamentu telewizyjnego w UK

Podwyżka abonamentu …

Od 1 kwietnia 2018 roku wzrasta cena abonamentu te...

36% lekarzy w brytyjskich szpitalach to obcokrajowcy

36% lekarzy w brytyj…

Brytyjska służba zdrowia cierpi na poważny brak pe...

Brexit odroczony ale wciąż możliwy

Brexit odroczony ale…

Twardy brexit to wymierne straty gospodarcze przed...

Polskie pączki królowały w Londynie

Polskie pączki królo…

DFDS rozdało 5000 pączków na „Tłusty Czwartek” w L...

Antyreligijne rozważanie - Daję Słowo na niedzielę 13 stycznia 2019

Antyreligijne rozważ…

Odkupienie nie jest naszą zasługą ale darem od Bog...

Chwytliwe słowo - Daję Słowo na niedzielę 7 kwietnia 2019

Chwytliwe słowo - Da…

Chwytliwe słowo, a więc o chwytaniu (za kamienie, ...

Zatrzaśnięte drzwi - Daję Słowo na niedzielę 25-08-2019

Zatrzaśnięte drzwi -…

Dlaczego i jak, Pan Bóg się wtrąca w nasze życie, ...

Nie widzę Boga - Daję Słowo na niedzielę 28-04-2019 - II niedziela Wielkanocna

Nie widzę Boga - Daj…

Nie widzę Boga, czyli o Tomaszu, o widzeniu i wier...

Kadra skoczków narciarskich ma 'słodkiego' sponsora

Kadra skoczków narci…

Tylko w poprzednim sezonie zimowym wydatki po...

Problem z odpornością u sportowców

Problem z odporności…

Niekorzystnym skutkiem zwiększonej aktywności fizy...

Nowatorska metoda ćwiczeń Fit&Slide

Nowatorska metoda ćw…

Technika Fit&Slide to alternatywa choćby dla&n...

Gra w golfa sprzyja nawiązywaniu relacji biznesowych

Gra w golfa sprzyja …

Spędzają na grze kilka godzin i to w ter...

Zdrowe gotowanie na parze

Zdrowe gotowanie na …

Zdajemy sobie sprawę, jak wiele korzyści daje zbil...

Zażywanie suplementów diety może być szkodliwe

Zażywanie suplementó…

Zażywanie suplementów przez zdrowe, prawidłow...

Ziemniaki obniżają ciśnienie tętnicze

Ziemniaki obniżają c…

Wiele osób uważa że ziemniaki są bezwartościowe i ...

Keczup a nowotwory

Keczup a nowotwory

Jest dodawany niemal do wszystkiego. Okazuje się, ...

Karmienie piersią a profilaktyka nadwagi i otyłości

Karmienie piersią a profilaktyka nadwagi i otyłości

24 października obchodzimy Światowy Dzień Walki z Otyłością, która stanowi jedną z najczęstszych chorób współczesnego społeczeństwa. Badania wskazują, że w Polsce stwierdzono ją aż u 14,8% dzieci w wieku szkolnym. Bardzo duży wpływ na ryzyko jej wystąpienia ma sposób żywienia w okresie 1000 pierwszych dni życia już od poczęcia. Najlepszym pokarmem dla niemowląt jest mleko mamy, które znacząco zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób dietozależnych.

Przyszłe problemy z masą ciała mogą zacząć się już w życiu płodowym

Na zwiększenie ryzyka wystąpienia otyłości u dziecka może mieć wpływ już życie płodowe. Ciąża oraz pierwsze miesiące i lata życia to najintensywniejszy czas rozwoju w życiu człowieka. Wtedy właśnie kształtują się metabolizm, preferencje smakowe oraz nawyki żywieniowe. W tym okresie rozpoczyna się również proces programowania żywieniowego. Oznacza to, że pokarm, który dostarczany jest dziecku w 1000 pierwszych dni, wpływa na jego zdrowie teraz i w przyszłości. Nadmiary lub niedobory niektórych składników diety kobiety w ciąży, a potem niemowlęcia mogą skutkować predyspozycją do otyłości w późniejszym okresie. Dlatego tak ważne jest prawidłowe odżywianie kobiety ciężarnej, a potem jej zrównoważona dieta w okresie karmienia piersią. W trakcie 1000 pierwszych dni życia, organizm dziecka jest szczególnie wrażliwy na błędy żywieniowe i związane z nimi braki lub nadmiary składników pokarmowych, a zbyt krótkie karmienie piersią zwiększa predyspozycje do chorób dietozależnych, w tym m.in. otyłości i nadwagi[1].

Karmienie piersią profilaktyką otyłości w przyszłości

W badaniach naukowych udowodniono związek między sposobem karmienia niemowlęcia, a występowaniem nadwagi i otyłości w życiu dorosłym. Wyniki potwierdzają, że karmienie piersią pełni bardzo ważną funkcję w programowaniu odporności i metabolizmu dziecka na całe życie. Mleko mamy odgrywa istotną rolę w obronie organizmu przed nadmiernym przyrostem masy ciała i jest uznawane za jeden z podstawowych elementów profilaktyki nadwagi i otyłości w pierwszych latach życia dziecka[2]. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) niemowlęta powinny być karmione wyłącznie piersią do końca 6. miesiąca życia. W tym czasie pokarm matki pokrywa całkowicie zapotrzebowanie na energię oraz wszystkie składniki odżywcze, ponadto zawiera właściwą ilość białka. Następnie, przy wprowadzaniu posiłków uzupełniających, warto kontynuować karmienie mlekiem kobiecym do dwóch lat lub dłużej. Mleko mamy wykazuje właściwości immunologiczne, przeciwzapalne oraz stymulujące dla procesów rozwoju organizmu niemowlęcia, stąd jego ogromne znaczenie dla rosnącego i dojrzewającego organizmu[3]. Unikalną cechą pokarmu jest dynamika zmian właściwości w trakcie każdego karmienia oraz zróżnicowanie jego składu w trakcie doby i podczas kolejnych miesięcy laktacji[4].

Ryzyko rozwoju otyłości u dzieci w przyszłości

Otyłość rozwija się najczęściej w wyniku zaburzonej równowagi pomiędzy ilością dostarczonej z pokarmem energii, a wydatkowanej przez organizm dziecka– dużą rolę odgrywają w tej kwestii rodzice. Jedynie 7% mam stosuje się do zaleceń żywieniowych dla niemowląt. Aż 20% niemowląt w wieku zarówno 6, jak i 12 miesięcy w ciągu doby dostaje 10 lub więcej posiłków, nie licząc drobnych przekąsek podawanych przez rodziców i opiekunów między posiłkami. Tymczasem, zgodnie z zaleceniami, małe dzieci powinny być karmione 5-6 razy na dobę. Prawie 60% dzieci w wieku 12 miesięcy zbyt wcześnie otrzymuje żywność, która nie jest przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci[5]. Wyroby dla dzieci powinny być przede wszystkim bezpieczne, dlatego przepisy prawa przewidują normy bezpieczeństwa dla produktów przeznaczonych dla niemowląt i małych dzieci, które są dużo bardziej restrykcyjne niż w przypadku żywności dla dorosłych. Warto więc wybierać produkty z oznaczeniem wieku na opakowaniu, ponieważ daje to pewność, że są one dopasowane do zmieniających się potrzeb i etapu rozwoju dzieci. Jeśli rodzice bądź opiekunowie nie zadbają o prawidłowe nawyki żywieniowe dzieci, otyłość wśród najmłodszych będzie coraz bardziej powszechna. Nieodpowiednia dieta lub przekarmianie może doprowadzić do zwiększenia ryzyka pojawienia się otyłości, a dziecko z nadwagą wyrasta często na otyłą osobę dorosłą. Otyłości lepiej zapobiegać niż później z nią walczyć. Poważna otyłość uważana jest za przyczynę 12-krotnie zwiększonej śmiertelności zaobserwowanej u osób w wieku 25-35 lat, w porównaniu do osób z prawidłową masą ciała[6].

Więcej informacji na temat profilaktyki chorób dietozależnych oraz o prawidłowym żywieniu najmłodszych dzieci znaleźć można na stronie edukacyjnego programu „1000 pierwszych dni dla zdrowia” www.1000dni.pl.

[1] „Standardy Medyczne”, źródło: http://ptp.edu.pl/files/Standardy_Medyczne_2014_Zalecenia_ywienia_.pdf
[2] IMiD, Żywienie niemowląt, źródło: http://www.imid.med.pl/images/do-pobrania/Zywienie_niemowlat_www.pdf
[3] „Pediatria”, źródło: http://pediatria.mp.pl/karmienie-piersia/84217,mleko-matki-to-fenomen-natury
[4] IMiD, Żywienie niemowląt…
[5] Badanie „Ocena sposobu żywienia i stanu odżywienia niemowląt w wieku 6 i 12 miesięcy w populacji polskiej”, przeprowadzone pod kierunkiem dr Anny Stolarczyk i prof. Piotra Sochy z Instytutu „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” we współpracy z Fundacją NUTRICIA, 2011 r., źródło: http://fundacjanutricia.pl/wp-content/uploads/2015/09/Wybrane-wyniki-i-wnioski-z-badania_-Ocena-sposobu-%C5%BCywienia-i-stanu-od%C5%BCywienia-niemowl%C4%85t-w-wieku-6-i-12-miesi%C4%99cy-w-populacji-Polskiej-.pdf
[6] Gail Goldberg British Nutrition Foundation, Otyłość, s. 2

 

hrs-red-132-63


Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.

Powrót na górę

Reklama

Bestsellery

Duchowość na co dzień. Ścieżka współczesnego mistyka
  • Autor: Maciej Wielobób
  • Cena: 34.90 zł
Dodaj Duchowość na co dzień. Ścieżka współczesnego mistyka do koszyka

Podróżowanie

Kościół katolicki

Dziękujemy za odwiedzenie naszego portalu i wykazaną aktywność. Zapraszamy ponownie.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są pliki „cookies”?

Poprzez pliki „cookies” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych Użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Cookies” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Do czego używamy plików „cookies”?

W cookies znajdują się niezbędne informacje do prawidłowego funkcjonowania serwisu, w szczególności procesu autoryzacji (logowania), uproszczenia operacji związanych z lepszym dopasowaniem serwisu do potrzeb Użytkownika, tworzenia statystyk oglądalności oraz w przypadku realizacji dodatkowych funkcjonalności serwisu np. liczników, sond, sklepów internetowych, serwowania reklam. Informacje zawarte w cookies mogą być odczytywane wyłącznie przez serwer, który je utworzył.

Jakich plików „cookies” używamy?

Powszechnie stosowane są dwa rodzaje plików cookie – sesyjne oraz stałe. „Cookies” sesyjne, to pliki tymczasowe, które pozostają na urządzeniu użytkownika do momentu wylogowania ze strony internetowej lub wyłączenia przeglądarki. „Cookies” stałe pozostają w pamięci urządzenia użytkownika przez czas określony w ich parametrach lub do momentu ich ręcznego usunięcia.

Pliki „cookies” wykorzystywane przez partnerów operatora strony internetowej, w tym w szczególności użytkowników strony internetowej, podlegają ich własnej polityce prywatności.

Warunkiem działania „cookies” jest ich akceptacja w przeglądarce oraz ich nie usuwanie. Większość przeglądarek, z których można korzystać na komputerach, smartfonach czy innych urządzeniach, domyślnie akceptuje pliki „cookies”. Można zmienić te zasady w ustawieniach przeglądarki, najczęściej w zakładce Prywatność. Użytkownik może zablokować automatyczną obsługę plików cookie bądź ustawić, aby przeglądarka informowała o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenie. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików „cookies” dostępne są w zakładce Pomoc w menu przeglądarki. Prosimy jednak pamiętać, że wyłączenie plików „cookies” może mieć wpływ na wyświetlanie naszej strony oraz na możliwość korzystania z niektórych jej funkcjonalności.

Gwarantujemy, że „cookies”, których używamy mają na celu jedynie poprawę działania serwisu, nie śledzą Użytkownika, nie są wykorzystywane do analizy pod kątem dostarczania Użytkownikowi sprofilowanych reklam lub innych celów marketingowych oraz nie zapisują informacji o stronach, które Użytkownik odwiedził w Internecie.

Uwaga! Na naszej stronie internetowej mogą znajdować się odwołania do innych serwisów internetowych, które stosują własne polityki prywatności. Rekomendujemy zapoznanie się z każdą z takich polityk, ponieważ anglia4u.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za zasady zachowania prywatności obowiązujące na tych serwisach.

Wyrażenie zgody na przechowywanie plików „cookies” i dostęp do informacji w nich zawartych.

Przechowywanie plików „cookies” i dostęp do informacji w nich zawartych wymaga zgody Użytkownika. Użytkownik może wyrazić zgodę, o której mowa w zdaniu poprzedzającym za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego urządzeniu. Takim oprogramowaniem jest przeglądarka internetowa. Najczęściej oprogramowanie przeznaczone do przeglądania stron www (przeglądarka internetowa) domyślnie zezwala na przechowywanie plików „cookies” na urządzeniu użytkownika dlatego prosimy o sprawdzenie ustawień swojej przeglądarki. Informacja o zmianie tych ustawień jest przedstawiona poniżej.

Mozilla Firefox

W menu Narzędzia wybierz Opcje, a następnie zakładkę Prywatność. Tam możesz wyłączyć zapisywanie plików cookies w ogóle, bądź usunąć pojedyncze "ciasteczka".

Google Chrome

W menu w prawym górnym rogu przeglądarki wybierz Narzędzia oraz Wyczyść dane przeglądania... Tam możesz usunąć wszystkie pliki cookies, a także, klikając Więcej informacji, przejść do strony pomocy, z której dowiesz się jak dotrzeć do zaawansowanych ustawień plików cookies.

Internet Explorer

W menu Narzędzia wybierz Opcje internetowe, a następnie zakładkę Prywatność. Suwakiem możesz zmieniać ogólny poziom prywatności. Możesz też określać warunki dla poszczególnych serwisów internetowych po kliknięciu przycisku Witryny.

Opera

Otwórz menu Opera i wybierz Ustawienia, a następnie Wyczyść historię przeglądania... Tam możesz usunąć pliki cookies, a także przejść do szczegółowych ustawień klikając przycisk Zarządzaj ciasteczkami...

Apple Safari

W menu Safari wybierz Preferencje, a następnie zakładkę Prywatność, gdzie możesz zarządzać plikami cookies.